När ett barn drabbas av en långvarig sjukdom påverkas hela familjen. Därför startades anhörigboendet Hjältarnas Hus, som ett tillfälligt hem för de familjer som behöver spendera kortare eller längre vistelser nära barnavdelningarna på Umeå Universitetssjukhus. Till den livsviktiga verksamheten i Hjältarnas Hus har Clockwork hjälpt till att rekrytera en verksamhetschef och två husvärdar.
Intill sex av landets sju universitetssjukhus finns etablerade satsningar på tillfälliga boenden för familjer med sjuka barn. Umeå var fram till 2017 den enda region som saknade ett liknande familjehem, trots att många familjer har upp till 80 mil till sjukhuset.
– Hjältarnas Hus är en viktig satsning för hela Norrland. Huset är också en viktig mötesplats för familjer i liknande situationer, säger Christer Nederstedt, projektledare på Hjältarnas Hus.
När Hjältarnas Hus började ta form intill Universitetssjukhuset i Umeå behövdes en övergripande verksamhetschef för att driva den operativa verksamheten. Till rekryteringsuppdraget kontaktades Clockwork, som direkt såg ett värde i att ta sig an uppdraget att rekrytera en person till den viktiga posten.
– Vi hade träffat Clockwork i flera sammanhang tidigare och fått ett professionellt intryck. När vi frågade om de ville hjälpa oss att rekrytera en verksamhetschef fick vi ett helhjärtat ja. Hos Clockwork hittade vi hem direkt, säger Christer.
När rekryteringsprocessen drog igång genererade det i cirka 160 ansökningar. Intresset för tjänsten som verksamhetschef var större än vad Hjältarnas Hus hade väntat sig.
– Genom Clockworks kanaler lyckades vi nå en bred skara ur den målgrupp vi riktade oss mot. Clockwork ringde oss kontinuerligt och meddelade hur det gick. Det var härligt att kunna känna tillit till att processen hela tiden gick framåt med hjälp av en professionell partner.
Ur den breda skaran av sökande gjorde Clockwork ett urval och genomförde ett antal intervjuer. Därefter presenterades ett antal kandidater för Hjältarnas Hus, alla med goda kvalifikationer för att göra ett bra arbete som verksamhetschef.
– Vi kände oss involverade hela vägen men kunde samtidigt slappna av och lita på att Clockwork såg till att det blev så bra som möjligt för oss. Mot slutskedet var vi i hög grad involverade i rekryteringsprocessen och fick säga sista ordet. Och bra det blev det verkligen till slut, Clockwork hjälpte oss att rekrytera en kandidat som är helt rätt för jobbet, berättar Christer.
När verksamhetschefen väl var på plats var det dags för Clockwork att rekrytera två husvärdar med uppdrag att förgylla tillvaron för husets gäster. Även här var intresset skyhögt – 260 sökte tjänsten.
– Målet med Hjältarnas Hus är att det friska ska få stå i fokus. Med en fantastisk anläggning och engagerad personal har vi helt rätt förutsättningar för att erbjuda familjer med sjuka barn en plats att kunna vila ut på.
Om Hjältarnas Hus
Hjältarnas hus är ett tillfälligt hem där familjer med sjuka barn får möjlighet till en fungerande vardag 300 meter från barnavdelningen på Umeå Universitetssjukhus.