Efter en tuff period i jobbsökandet landade Ahmed Yasin hos Clockwork via rusta och matcha. Han hade fått flera avslag i sina jobbansökningar, pausat sina påbörjade lärarstudier och tappat självförtroendet. Men Joel Karlsson, konsultchef på Clockwork, såg direkt stor potential i Ahmed.
– Jag träffade Ahmed via en av våra jobbkonsulter på Matchning och jag kände direkt att det här är en kille med mycket drivkraft, säger Joel Karlsson, som direkt satte igång och försökte hitta ett passande uppdrag inom Clockwork Skolbemanning.
När Skolbemanning fick in förfrågningar om allt fler bemanningsuppdrag i skolor runt om i Gävle fick Ahmed därför möjlighet att vikariera som lärare bland annat på en mellanstadieskola i Ockelbo kommun och en lågstadieskola i Gävle kommun.
– Som lärare gäller det att möta eleverna på deras nivå. Ibland tar det tid för eleverna att acceptera en ny lärare och då försöker jag att ta det lugnt och prata om saker som jag vet intresserar dem. På lågstadiet träffade jag barn som är i samma ålder som mina egna barn så där var det lätt att anpassa mig. Vi pratade en del Pokemon, bland annat. Mitt mål oavsett vilka elever jag möter är att lägga ribban på rätt nivå för att alltid avsluta lektionen på ett positivt sätt, berättar Ahmed Yasin.
Efter nyttiga erfarenheter inom låg- och mellanstadiet jobbar Ahmed nu 50 % på Praktiska Gymnasiet i Gävle, parallellt med att han återupptagit sina studier till gymnasielärare. Uppdraget kom när rektor Pawel Hedberg identifierade ett behov av matematiklärare och vände sig till Clockwork.
– Vi fick en bra start med Ahmed direkt. Redan första dagen kom eleverna fram till mig och sa ”honom vill vi ha!”, berättar Pawel Hedberg.
Nu går Ahmed tre dagar i veckan bredvid sin lärarkollega och matematikläraren Hind Dhafer Neamah Al-Asadi.
– Jag är så glad att ha Ahmed med på lektionerna. Han fungerar som ett stöd i undervisningen och i alla situationer hittills har han varit lugn och pedagogisk. Han har en förmåga att skapa en bra relation till eleverna. En del elever accepterar inte ny personal men Ahmed har blivit väldigt uppskattad både av personalen och eleverna, berättar Hind Dhafer Neamah Al-Asadi.
Även Ahmed själv trivs i sin tillvaro som matematiklärare på Praktiska Gymnasiet. Tre lektioner i veckan håller han helt på egen hand.
– Jag har fått ett väldigt fint mottagande och jag har fått de redskap jag behöver för att kunna hjälpa och stötta eleverna i undervisningen. Det är väldigt roligt att se att jag gjort skillnad för en del elever och att jag är på väg att göra skillnad för ännu fler. Jag märker själv hur mycket jag brinner för mitt jobb och jag inser att det är i lärarrollen jag trivs som bäst, berättar Ahmed Yasin.
Under sin egen skolgång har Ahmed alltid haft lätt för matematik. Det hjälpte honom att få självförtroende i skolan och att bli bättre även i andra ämnen.
– Mycket är tack vare mina föräldrar som alltid stöttat mig i skoljobbet och hjälpt mig med läxorna. Precis som med alla ämnen så gäller det att få en bra start i tidig ålder, då ökar chansen att man kommer att vilja lära sig mer längre fram. Det tar jag med mig i min roll som lärare, där jag försöker hitta en väg framåt som gör att eleverna alltid lär sig något nytt. Jag hittar hellre en lösning idag än att vänta på att eleven ska komma upp till en nivå som kanske känns för tuff. En individuell planering är avgörande, för ingen vill känna att de kan mindre än andra, säger Ahmed Yasin.
När Ahmed inte jobbar 50 % på Praktiska Gymnasiet studerar han återigen till gymnasielärare, med målet att få sin lärarexamen 2026. Pawel Hedberg tror starkt på Ahmeds framtid som lärare.
– Ahmed är en god förebild för eleverna. Han har en god social förmåga där han genom sitt prestigelösa förhållningssätt har lätt för att skapa goda relationer. Det i kombination med sin goda pedagogiska skicklighet gör att han har en ljus framtid inom läraryrket, säger Pawel Hedberg.