Sofi Centerman – Årets rekryterare 2022

Rekrytering för en hållbar framtid

– En större mångfald och inkludering vid rekryteringar gynnar affären långsiktigt. Vi behöver granska CV med öppna ögon, annars slösar vi bort enormt mycket kompetens i samhället, säger rekryteringskonsulten Sofi Centerman.

Med ett öppensinnat, progressivt arbetssätt och en stark tro på en välmående arbetsplats är det inte konstigt att Sofi förärats titeln Årets Rekryterare 2022. Hennes uppväxt i en internationell miljö, erfarenhet från skolvärlden tillsammans med en gedigen HR-utbildning har gjort henne till en rekryteringsnörd ut i fingerspetsarna. Här ger hon sin syn på hur en hållbar rekrytering kan bidra till en framtidssäkrad medarbetarhälsa och ett bättre företagsklimat.

Skapa en balanserad kravprofil

Allt börjar med en kravprofil, och det är även här det kan gå snett direkt. Sofi menar att företag behöver lägga mer tid på att tydliggöra vad uppdraget egentligen kräver istället för att slänga in floskler om ”många bollar i luften”. Man behöver beakta kontexten som den anställde ska verka inom och vilka typer av personligheter som kan fungera. Samtidigt är det en balansgång. Med för snäva krav så får man även ett smalt urval. ”Du vill ju inte missa en stjärna!” säger hon. Ett CV säger inte jättemycket om en kandidats kompetens, drivkrafter eller potential. Det är även betydande att lära känna kandidatens värdegrund, för det är ofta där som skon klämmer på sikt. Det går att ta hjälp av till exempel personlighetstester. Om personligheten och uppdraget inte matchar kommer utfallet inte bli bra. Följden blir en missnöjd medarbetare som inte stannar särskilt länge.

Fred Hussein, produktchef Skola och Sofi Centerman.

Undvik magkänsla och utmana med ”wild cards”

– Tänk på att arbeta systematiskt och strukturerat genom hela rekryteringsprocessen. Håll fokus på kompetensen som krävs för uppdraget, inte bara den formella. Ha en öppenhet i dialogen och genomför djupintervjuer och referenstagning, säger Sofi. Då minskar företag risken att dra en slutsats om en kandidat som baseras på magkänslan. För att ökamångfalden och utmana sina kunder presenterar Sofi gärna så kallade ”wild cards” i sitt urval. Kandidater som kan ha en annan ålder, bostadsort eller formell utbildning än vad företaget egentligen tänkt sig.

Kandidatupplevelse bygger varumärke

Ett företags rykte som arbetsgivare är allt viktigare för varumärket. En dålig kandidatupplevelse är tyvärr allt för vanlig på marknaden, enligt Sofi. Många har försökt lösa detta med automatisering, vilket är bra – men då saknas ofta den personliga touchen.

– Om du behandlar dina kandidater med respekt och transparens i processen, både i återkoppling och gällande uppdragets förutsättningar, gynnar det ditt varumärke enormt, säger Sofi. Hon vill se att det pratas mer om ’hållbar rekrytering’ eftersom den påverkar personalomsättningen. En felrekrytering kan påverka välmåendet hos flera medarbetare och ha en dominoeffekt. Reflektera även över ledarskapet hos era chefer samt företagets värdegrund; dessa faktorer skapar attraktiva arbetsplatser som drar till sig de bästa talangerna.

Sofis bästa tips för rekrytering:

1. Ta dig tid att skapa din kravprofil!

2. Undvik magkänsla med en gedigen process

3. Satsa på ”wild cards” för att öka mångfalden

4. Fokus på både formell och personlig kompetens

5. Satsa på kandidatupplevelsen för att locka talanger

Text: Susanne de Mello

Här finns tidningen att läsa i sin helhet:
https://etidning.di.se/p/kundtidning-di-1/2022-09-30/r/4/6-7/3173/586853

Hitta jobb & personal

Hej, det är jag som är {{ coworker_firstname }}!
Vad kan jag hjälpa dig med?

För jobbsökande

Jag söker jobb

Då har du hittat rätt!
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av
oss så fort som möjligt.

* Japp, dessa uppgifter är obligatoriska

Vilken bra idé!
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av
oss så fort som möjligt.