Samtidigt som turismen ökar i Sverige brottas besöksnäringen med stora utmaningar kopplat till kompetensförsörjning. Det vill Clockwork råda bot på. Genom ett projekt som delfinansieras av Tillväxtverket jobbar Clockwork på bred front för att ta ett helhetsgrepp kring bemanningen i branschen.
Sedan förra hösten driver Clockwork projektet MatchaBättre2020, som till två tredjedelar finansieras av Tillväxtverket. Målet är att till nästa år sysselsätta hundra kandidater som i dag står långt ifrån arbetsmarknaden. Inom ramen för projektet ska Clockwork träffa cirka 200 företag i Dalarna, Gästrikland, Norduppland och Hälsingland, för att höra vilka utmaningar dessa företag står inför kopplat till rekrytering och kompetensförsörjning.
I Dalarna har projektet rivstartat på allvar. Via ett samarbete med Visit Dalarna har Clockwork kommit i kontakt med ett 60-tal företag inom besöksnäringen.
– Branschen skriker främst efter kockar, serveringspersonal och receptionister, berättar Jonas Rosén på Visit Dalarna.
Säsongsöppna anläggningar är särskilt belastade. Många stora aktörer jobbar strategiskt med att rekrytera men de mindre aktörerna har inte samma förutsättningar och ekonomiska muskler.
– I norra Dalarna handlar det främst om skidanläggningar öppna vintertid medan södra Dalarna har svårt att hitta personal till sommarens turistmagneter, säger Jonas Rosén.
Löste kockbristen i Grövelsjön
Via Visit Dalarna fick Clockwork kontakt med Maria Halvarsson som driver Storsätra Fjällhotell i Grövelsjön. Inför säsongen saknade Maria kockar till köket och bestämde sig för att testa annonsera via Clockwork. Initiativet gick vägen, och med Clockworks hjälp hittade Maria den kompetens hon sökte för att sy ihop bemanningen inför vintern.
– Det känns otroligt kul och skönt att vi fick ihop det via Clockworks kanaler och nätverk. Vårt geografiska läge är en utmaning eftersom det inte finns så många boende på orten. Det gör att vi behöver söka brett för att hitta människor som kan tänka sig att bo borta en hel säsong. Då gäller det att locka med mervärden som personalboende och möjligheter att kombinera jobbet med skidåkning och friluftsliv, säger Maria Halvarsson.
Samarbetet mellan Clockwork och Storsätra Fjällhotell är ett exempel på vad kontakter och gemensamma drivkrafter kan leda till, menar Helene Söderlund på Clockwork.
– När vi väl fick chansen att hitta en kock till Storsätra Fjällhotell såg vi det som en spännande utmaning. Besöksnäringen är en bransch som har en vana av att lösa det mesta på egen hand utan hjälp från bemanningsföretag. Det var kul men också nervöst att få förtroendet att prova, därför blev vi så otroligt glada när vi sedan fick in flera bra ansökningar, säger Helene.
Nytänkande annonsering
Att Clockworks annonsering fick stort genomslag tror Helene beror på flera
faktorer.
– I våra annonser försöker vi locka personer som drivs av tjänstens mervärden. Vi
bygger en story kring företaget och arbetsplatsen som personligen riktar sig
mot kandidaterna. Sedan har vi ett brett spektrum av annonskanaler och ett
varumärke som många i Dalarna känner igen, menar Helene.
Innan 2030 räknar Visit Dalarna med att det kommer att skapas 4 000 nya jobbtillfällen inom besöksnäringen, bara i länet.
– Det behöver vi hitta personal till och där ser jag MatchaBättre som en otroligt viktig satsning. Jag blev väldigt glad när Clockwork kom med frågan om vi kunde göra satsningen tillsammans med Tillväxtverket i ryggen. Vi börjar få en tydlig bild av de utmaningar vi står inför och vad vi kan göra för att lösa kompetensbristen, säger Jonas Rosén.